Programmer der hjælper dig med holde styr på budgetterne
Om end du bygger dit eget hus eller blot vil have styr på omkostningerne til husholdningen, så er det altid rart at have et værktøj, der kan hjælpe dig med at holde styr på udgifter og indtægter, så budgettet ikke løber løbsk.
Til dette findes der to programmer, som kan hjælpe dig med at holde styr på budgetterne. Vi gennemgår i denne artikel fordele og ulemper ved de to programmer, så du selv kan vælge det der passer bedst til dine behov.
Excel – den gamle dreng i klassen
Vi kender vist alle sammen Excel, og det er selvfølgelig også et af de værktøjer, som klart egner sig til f.eks. at holde styr på husholdningsbudgettet.
Excel kan ikke længere købes som et program du har liggende på din computer for al tid. I stedet skal Excel købes på abonnement, så du betaler lidt til programmet hver måned.
Excel er et ret stort program, og det kan en hel masse, som du måske slet ikke har brug for. De fleste kender dog lidt til Excel, og derfor er det nemt at gå til for de fleste.
Kender du ikke til Excel eller vil du gerne blive bedre, så kan vi anbefale denne Excel bog fra NemProgrammering.dk, som vil gøre dig til en ekspert i Excel.
Som allerede beskrevet, kan Excel være et ret tungt og omfattende program, specielt hvis man slet ikke skal bruge de mange funktioner og muligheder. Hvis du har det sådan, så fortvivl ikke, der findes nemlig et gratis alternativ, som næsten er lige så godt som Excel.
Sheets – Det gratis alternativ
Google tilbyder et gratis alternativ til Excel kaldet ”Sheets”. Med Sheets får du en light-udgave af Excel, som både er nemmere at overskue, men som stadig kan de vigtigste ting.
Det eneste Google Sheets kræver er en Google-konto, og så kan du gøre brug af programmet. Google Sheets er således et rigtig godt alternativ til Excel, da det for det første er gratis og for det andet er mere simpelt og enkelt. Du kan sagtens lave et husholdningsbudget eller et budget for husbyggeri i Google Sheets, og så undgår du at betale for et tung Excel program hver måned.
Der er dog visse begrænsninger i Google Sheets, og skal du bruge mere avancerede funktionér, så vil du sandsynligvis opleve, at det ikke er muligt. Derfor siger vi typisk, at Excel er til eksperterne, som måske skal bruge programmet i forbindelse med arbejde, mens Sheets er til privat brug, hvor man kun har brug for den grundlæggende databehandlingsfunktionalitet.
Du kan lære mere om Google Sheets på Google egen hjemmeside.